Content
Wat is content?
Het Engelse woord ‘content’ betekent in het Nederlands ‘inhoud’. Het Nederlandse woord ‘inhoud’ verwijst naar ‘wat zich in iets bevindt’. Historisch gezien werd het in het Middelnederlands gebruikt als ‘inholt’ of ‘inhout’ om aan te duiden wat in een document of boek staat, zoals blijkt uit referenties naar de inhoud van oude aktes en brieven uit de 14e en 15e eeuw. In de 17e eeuw kreeg het woord de betekenis van de daadwerkelijke inhoud van een object, zoals de inhoud van een kas. Tegen de 19e eeuw werd het ook gebruikt om de ruimtelijke capaciteit aan te duiden. Het woord ‘inhoud’ is afgeleid van ‘inhouden’, wat ‘bevatten’ of ‘omvatten’ betekent, en is gevormd uit de combinatie van ‘in’ en ‘houden’.
Inhouden, beperken of bedwingen
De term ‘content’ komt echter ook in het Nederlands voor en lijkt daar een andere betekenis te hebben. Een beknopte etymologische verkenning laat echter zien dat ook dit woord in verband kan worden gebracht met het begrip ‘inhoud’. Zo lezen we op https://www.etymologie.nl/ dat het woord ‘content’ in zijn Nederlandse opvatting uit het Middelnederlands stamt en ‘tevreden’ betekent. Het woord ‘content’ is ontleend aan het Franse woord ‘content’, dat zijn oorsprong vindt in het Latijnse ‘contentus’, wat ‘tevreden met’ of ‘zich beperkend tot’ betekent. Dit Latijnse woord is afgeleid van ‘continere’, wat ‘bijeenhouden’ of ‘bedwingen’ betekent. Daarnaast is er het werkwoord ‘contenteren’, dat ‘tevredenstellen’ of ‘betalen’ betekent en eveneens zijn oorsprong vindt in het Frans. Het zijn met name deze Franse en Latijnse wortels die een extra dimensie geven aan de manier waarop het begrip ‘content’ of ‘inhoud’ kan worden geïnterpreteerd in de context van ‘contentmarketing’. Iets kan pas betekenis hebben als het zich weet ‘in te houden’ of ‘te beperken’. Deze analogie suggereert dat het stellen van grenzen gelijkstaat aan het definiëren van een duidelijke identiteit. Zo opgevat wordt duidelijk dat een heldere contentmarketing-strategie slechts mogelijk is op basis van een duidelijk gedefinieerde identiteit van het merk, zoals dat in verschillende reflecties op het begrip ‘branding’ naar voren is gekomen.