Filosofisch Consult
“One of The Hardest Things In Life Is to Disrupt Yourself To Think” P.D Ouspensky

Wat is een Filosofisch Consult?
Het leven is een gesprek
Het leven is zit vol met verrassingen. De mens onderscheidt zich van een dier doordat hij in staat is zich enigszins op die verassingen voor te bereiden. Het leven is een verzameling gesprekken die op een of andere manier in die context staat.
Het rationele dier wikt en weegt maar hoe lang je ook wikt of weet, ‘zeker weten’ is de mens niet gegeven.
Wat levert een filosofisch consult op?
Een wijs mens laat zijn wikken en wegen van tijd tot tijd uitdagen op denkfouten. Filosofie is de kunst van het denken. In een filosofisch consult komen we samen denkfouten op het spoor, zodat jij beter in staat bent de verrassingen in jouw leven zoveel mogelijk ten goede te benutten.
Heb jij een dilemma dat dringend een alternatieve denkroute kan gebruiken? Boek dan nu een gratis filosofisch consult.
Heldere Vraag
De Moderne Filosoof

Een rijk verleden
De moderne filosoof kan putten uit een rijk verleden van denkers die over de meest uiteenlopende fundamentele thema’s reeds lang en uitvoerig hebben nagedacht. Het is dus raadzaam om bij iedere eigen ‘geniale intuïtie’ jezelf eerst af te vragen of deze gedachte niet al eens eerder filosofisch is uitgebeend door één van de grote filosofen van de traditie. Frank relativeert daarom zoveel als mogelijk, zowel zijn ‘eigen-wijsheid’ als ‘de eigen-wijsheid’ van een ieder die zijn raad komt halen. De moderne filosoof vertrouwt daarom allereerst op ‘de wijsheid van de wereld’ voor het funderen van zijn eigen wijsheid.
Hieronder volgt een korte uiteenzetting van Franks meest belangrijke bronnen.
Filosofie
Emoties en intuïties zijn vaak de eerste boodschappers van een onopgelost dilemma of een waarheid die zich niet meer laat onderdrukken. Het weten te verwoorden van een dergelijke fysieke boodschap in rationele termen is het werk van de filosoof. Alhoewel iedere rationele verklaring altijd aan de voortdurende twijfel van onderzoek onderhevig blijft, is het baren van een rationele grond (Maïeutiek, Socrates) voor een fysieke intuïtie veelal de eerste stap naar een nieuwe begin.
Een nieuw begin is het logische gevolg van een helder inzicht die het mogelijke maakt dat een natuurlijke verandering het levenslicht kan zien. De filosofie is de algemene verzamelnaam voor de discipline die zich bezighoudt met het formuleren van de meeste algemene uitspraken met de hoogst mogelijke graad van geldigheid.
De Vierde Weg
Het belangrijkste uitgangspunt van de antropologie van het stelsel van ‘De Vierde Weg’ neemt een duidelijke stelling in het filosofisch debat over de ‘vrije wil’ en ‘agency’. Het stelsel van ‘De Vierde Weg’ kan als compatibilistisch omschreven worden, dat stelt dat vrije wil ‘compatible’ is met ‘determinisme’. De mens is een onderdeel van een gedetermineerde wereld waarin het welbepaalde mogelijkheden heeft tot vrije wil en agency.
Het stelsel van ‘De Vierde Weg’ ziet de mens van nature als een ‘machine’ en dus volledig gedetermineerd maar wel met de mogelijkheid deze gedetermineerdheid gewaar te worden en daarmee de reikwijdte van zijn ‘vrije wil’ te kunnen vergroten of wel zijn natuurlijke talenten en vermogens te ontwikkelen voorbij aan het gedetermineerde reeds gegeven niveau van de natuur.
Ayn Rand
Ayn Rand, die aan het eind van de jaren twintig en begin jaren dertig van de vorige eeuw haar eerste successen in de USA behaalde, ontwikkelde uiteindelijk een eigen filosofie die onder de naam objectivisme een groot gehoor vond. Het objectivisme bouwt voort op het fundamentele realistische uitgangspunt van Aristoteles, die, in tegenstelling tot Plato, stelde dat het wezen van de realiteit in de materiele wereld gezocht moest worden. Het objectivisme is dus een op rationele grondslagen gefundeerde filosofie, waarin een groot aantal filosofische themas, die al eeuwen de veel stof tot debat opleveren, van een helder en rationeel onderbouwd fundament worden voorzien.
De grote overeenkomst met het gedachtegoed van ‘De Vierde Weg’ is het idee dat de mens als een mechanisch wezen het grootste deel van zijn leven slijt maar – in tegenstelling tot de positie van het stelsel van ‘De Vierde Weg’ – stelt Rand dat het ‘slapen’ van de mechanische mens een bewuste keuze is. Dat impliceert dat de mechanische voor het ‘in slaap zijn’ verantwoordelijk gehouden kan worden, daar waar het stelsel van ‘De Vierde Weg’ ervan uitgaat dat de mens in deze mechanische positie zich geworpen vindt maar dat hij de wil om te ‘ontwaken’ kan ontwikkelen.
Philosophy Blogposts
Op deze plek vind je een aantal schrijfopdrachten van mijn studie Wijsbegeerte