Skip to content

In welke categorie valt het ontwerp van jouw website?

Het internet is bijkans het belangrijkste bewijs dat de wereld in hoge tempo verandert. Het wereld wijde web is sinds haar ontstaan steeds verder door ontwikkelt en wat ooit als ondenkbaar leek, is tegenwoordig in veel gevallen de norm. In deze blog staan we vooral stil bij het verschil tussen WEB 1.0 en WEB 2.0 omdat dit verschil het meest van toepassing is voor de klein ondernemer. Het WEB 3.0. staat vol in de ontwikkeling maar is vanwege zijn complexiteit en schaal niet interessant voor de kleinere ondernemer. Dat is ook geen probleem. Wat wel problematisch is, is dat heel veel ondernemers nog steeds een WEB 1.0 hebben terwijl je dan toch wel kan afvragen in hoeverre een dergelijk ‘outdated’ concept nog houdbaar is en wat voor indruk een WEB 1.0 site maakt op jouw bezoekers (potentiële klanten)

Om te beginnen een beperkt overzicht tussen de verschillende categorieën

WEB 1.0

BASIC WEBPAGES

HTML

E-COMMERCE

JAVA & JAVASCRIPT

WEB 2.0

SOCIAL MEDIA

USER GENERATED CONTENT

MOBILE ACCESS

HIGH QUALITY VIDEO/AUDIO

APPS

CORP MONETISING USER DATA

HIGH SPEED COMMUNICATION

GLOBAL INTERNET ACCESS

WEB 3.O

SEMANTIC WEB

dAPPS

USER MONETISE THEIR DATA

NFT’S

VR&AR (Metaverse)

PERMISSIONLESS BLOCKCHAINS

ARTIFICIAL INTELLIGENCE

INTEROPERABILITY



Categorieën

Websites kunnen grofweg in drie categorieën worden onderscheiden.

WEB 1.0

Een WEB 1.0 website is een website van de eerste generatie. Toen het wereld wijde web medio jaren ’80 van de vorige eeuw werd ontwikkeld, waren websites niet veel meer dan een statische database met gegevens.

WEB 2.0

Een WEB 2.0. website vertegenwoordigd de main-stream websites van tegenwoordig. Deze categorie van websites heeft een bepaalde mate van interactiviteit en is er op uit om een actieve rol te spelen in de marketing van een organisatie.

WEB 3.0

Een WEB 3.0. website is een zgn. user generated content website. De social media sites zijn een perfect voorbeeld van deze categorie. De site is in hoge mate interactief en biedt de gebruiker tal van mogelijkheden om zelf marketing op te bedrijven.

Passief

Deskundigen noemen het internet van vóór 1999 “Read-Only” web. De rol van de gemiddelde internetgebruiker was beperkt tot het lezen van de informatie die hem werd voorgeschoteld. Met andere woorden, het vroege web stond gebruikers toe informatie te zoeken en te lezen. Er was zeer weinig sprake van gebruikersinteractie of bijdrage aan de inhoud.

De beste voorbeelden van dit 1.0 web tijdperk zijn de miljoenen statische websites die als paddenstoelen uit de grond schoten tijdens de dot-com boom (die uiteindelijk heeft geleid tot de dotcom zeepbel). Er was geen actieve communicatie of informatiestroom van consument (van de informatie) naar producent (van de informatie). Maar het informatietijdperk was geboren!

Statisch

De eerste applicaties voor winkelwagentjes, die de meeste eigenaars van e-commerce websites in een of andere vorm gebruiken, vallen in principe ook nog onder de categorie Web 1.0. Het algemene doel was om producten te presenteren aan potentiële klanten, ongeveer zoals een catalogus of een brochure dat doet – alleen via een website konden winkeliers ook een methode bieden voor iedereen (waar ook ter wereld) om (hun) producten te kopen.

Hoewel hiermee een begin werd gemaakt met het exploreren van de commerciële mogelijkheden van het internet, waarbij er een primaire vorm van interactie mogelijk werd, blijven dit soort websites nog steeds ver achter bij wat we vandaag de dag aan interactiviteit van een site verwachten.

Algemeen

Een website als een online folder van een organisatie zoals dat kenmerkend is voor een WEB 1.0 site bevat meestal een compleet overzicht van alle aspecten van een organisatie. Weliswaar kan alles overzichtelijk worden onderverdeeld over verschillende menu items maar er ontbreekt een duidelijke gedifferentieerde focus voor de verschillende groepen gebruikers.

Er is geen specifiek gedefinieerde doelgroep in de opzet van de site gebruikt waardoor de site een algemeen karakter krijgt. Hierdoor is de site slecht te rubriceren voor de zoekmachines en ontbreekt het daarom aan organisch gegenereerde traffic.


Benieuwd wat de staat van jouw online presence?
Boek een gratis strategie gesprek!


Linken

Een verouderd website ontwerp ontbreekt het vaak aan outbound linking. De website staat als het ware op zich zelf en heeft geen links met andere websites. Nog belangrijker is dat ook externe websites – en bij voorkeur websites die door google als relevant worden gezien – niet naar een verouderde website wil linken omdat dat natuurlijk slecht is voor zijn google reputatie en ranking.

Marketing

Een WEB 1.0. website die als een online folder op het internet leeft, heeft over het algemeen geen enkele marketing functie. Marketing is de manier waarop een organisatie met zijn doelgroep communiceert over de producten of diensten van het bedrijf met het doel om een conversie te realiseren. Een klassieke WEB 1.0 site is niet ontworpen om unieke bezoekers aan te trekken (zie bovenstaande alinea over linken) om deze te converteren tot leads en uiteindelijk tot een betalende klant.

Quickscan

Zeer binnenkort zal hieronder een quick-scan komen te staan waarmee jij kan checken in welke categorie jouw online presence op dit moment valt zodat je kan bepalen waar een update jouw organisatie de meeste winst gaat opleveren.

Leave a Reply

Your email address will not be published.